U kuloarima modne industrije odjeknula je vest da odeća kakvu znamo postaje passé. Zameniće je hologrami i konceptualna art Instagram moda, pa će nam umesto krojača, odela za maturski bal šiti kompjuteraši u programu za animaciju. Kako vam se dopada ideja da obučete Insta filter? Ili da downloadujete blejzer? Da biste izmamili uzdahe i komplimente, više neće biti potrebno da prošetate u haljini. Dovoljno je da postujete obrađenu i papreno skupu ilustraciju na svoj profil. Ali, šta je to digitalna moda i koje sve mogućnosti generiše za svoje virtuelne manekene?
Ova, po našem mišljenju, futuristička modna papazjanija ima dve stuba koja su stožer trenda. U pitanju su modne kuće Karlings i Fabrikant. Obe su, svaka za sebe još početkom godine dizajnirale kolekcije digitalne odeće koje su postale hit i dobro se prodaju. Možda kupci tih posebnih komada znaju nešto što mi ne znamo? Recimo, da je u pitanju potencijalno dugoročnija vrednost, kao kod kriptovaluta ili Tesla Cybertracka? Pioniri digitalne modne groznice kažu:
Digitalna odeća omogućava dizajnerima da prave odeću koja pomera granice ekstravagancije i mogućnosti. Za 10 godina svi će “nositi” digitalnu modu. Ovo je jedinstveni trenutak. Ovo je znak vremena.
Međutim, oni drugi se neće diviti caru i njegovom novom odelu već će biti kao dete koje iskreno poviče kako car nema ništa na sebi. A na čijoj ste vi strani i kakvo je Vaše mišljenje?
Različiti marketinški pristupi
Jasno je da naslovom aludiramo na poučnu priču Hansa Kristijana Andersena. Onu koja govori o ljudskoj taštini, ali i strahu od istine, te o gluposti i naivnosti koje proizilaze iz potrebe da se po svaku cenu bude drugačiji. A cena, u ovom slučaju varira od prihvatljivih 11 dolara (Karlings) do neverovatnih 9500 dolara koliko košta “komad” odeće digitalne modne kuće Fabrikant. Na taj način, obe kompanije već zarađuju novac, a početno ushićenje preti da preraste u modnu pandemiju. I u još ozbiljniji biznis.
Iako se ne dovodi u pitanje legitimnost ove prodaje magle – postavlja se pitanje ko je kupuje? I još važnije, da li je poslednji modni krik samo prolazna avantura ili će digitalni šnajderi pustiti korene u industriji odeće? Na to još nemamo odgovor, ali smo se potrudili da sagledamo sve aspekte pomame. Publika s društvenih mreža već je zdušno prigrlila novu modu. Nikome još nije sve najjasnije, ali mnogi su na blef kupovali placeve na Mesecu i mašine za akvamakijato pa što ne bi i insta filtere?
Kao deo aplikacije za testiranje realne odeće koncept deluje sjajno, ali daleko od toga da je nov. Između ostalih, i IKEA ga odavno koristi u svojoj STORE aplikaciji, gde možete 3D modele smestiti u svoje okruženje. Takođe, mnogi proizvođači farbi za kosu koriste isti princip. Na taj način i pre nego što kupite proizvod možete videti kako bi se on uklopio u vaše idejne zamisli. I isprobati mnogo kombinacija dok ne dođete do one koju želite.
Međutim, ako je reč o modnom trendu i kupovini preskupih komada odeće koji ne postoje, mi tu podvlačimo crtu. Jer, ako se posmatra izvan pomenutog konteksta aplikacije, ovo je potpuni nonsens. Zašto biste preplatili fotošop haljinu? Osim ako ne želite da platite kako biste na fotki izgledali kao loša verzija animiranog lika iz spotova benda Gorillaz? Ali, to je samo naše mišljenje. Vi ga ne morate uvažiti. Ko zna, možda se upravo za Vas u nekoj IT garaži šije novo carevo odelo.